Відбудований міст у Малині
Скорочення витрат в держбюджеті на відбудову і надходжень в громадах призвела до згортання багатьох раніше анонсованих планів з відновлення.
Звідси зросла потреба в залученню міжнародних донорів, з якими має вестися системна та фахова співпраця як на національному рівні, так і на рівні громад.
З огляду на важливість пошуку коштів для постраждалих від ворожих обстрілів громад редакція взялася проаналізувати наявні міжнародні проєкти на Житомирщині та наскільки успішно громадам вдається співпрацювати з донорами.
Регіональні успіхи
З березня 2022 року країни Європейського Союзу підтримали ініціативу прямої комунікації та допомоги постраждалим регіонам. Естонія взяла на себе зобов’язання опікуватися Житомирщиною. Вже збудований дитячий садочок в Овручі та реконструйований міст в Малині. На цьому естонська сторона пообіцяла не зупинятися, і в квітні цього року відкрили Почесне Консульство.
— Я рада, що наше перше почесне консульство працюватиме саме в Житомирі, адже Житомирщина є фокусним регіоном для Естонії в питаннях відбудови України та реалізації проєктів співробітництва й розвитку, – зазначила Посол Естонії Аннелі Кольк.
Фото з відкриття Почесного консульства Естонії в Житомирі. Джерело: сайт Посольства Естонії в Україні
Пріоритетним завданням, за словами почесного консула, є залучення іноземних інвестицій та створення хабу «Естонія House» задля допомоги громадянам підготувати пакет документів для отримання грантової підтримки для започаткування та розвитку власної справи.
Майбутні проєкти реконструкції наразі розміщуються на цифровій екосистемі управління відновленням DREAM. Завдяки функціоналу системи, міжнародні партнери можуть чітко відстежувати повну нформацію, включно з кошторисами, забезпечуючи необхідну прозорість.
З 2023 року основним донором регіону став Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) з наданою підтримкою на 7 об’єктів реконструкції. До їх числа зокрема увійшла реконструкція відділення екстреної медичної допомоги в Житомирській лікарні №2, капітальний ремонт Ружинської гімназії, реконструкцію інфекційного відділення у с. Гуйва, будівництво хірургічного корпусу у м. Звягелі, будівництво дитячого садка у с. Високе, капітальний ремонт Малинівського ліцею та Малинського ліцею № 2.Підтримані у 2023 році в розрізі регіонів проекти з відновлення за кошти ЄІБ. Джерело: Мінвідновлення
Функції генерального замовника в області делегували Департаменту регіонального розвитку Житомирської ОВА. Як і у випадку з державними закупівлями з капбудівництва, відбір підрядників проводиться через відкриті торги на порталі “Прозорро”. Хоч і з певними доповненнями. До складу тендерної документації включили пакт про згоду щодо професійної чесності і пакт про дотримання екологічних та соціальних стандартів. Згідно з першим, на переможця тендеру покладається зобов’язання призначити співробітника, який повністю звітуватиме перед донором з усіх питань з наданим доступом до документів і місцем в офісі. Звітувати за інформацію про звільнення, засудження або відставку власних співробітників, агентів та засновників, гарантуючи недопущення забороненої поведінки. Також надавати доступ аудиторам, ЄІБ та будь-якій структурі Євросоюзу як до власних звітів і бухгалтерських документів, так і всіх підрядників, зберігаючи документи впродовж 6 років. За другим пактом підрядник має дотримуватися низки високих вимог ЄІБ щодо стандартів у сфері праці, соціальної політики, охорони здоров’я та громадської безпеки. З початку підписання угоди та кожні 6 місяців підрядник повинен готувати звіти щодо дотримання даних вимог і надавати доступ до як власної відповідної інформації, так і субпідрядників.
Такі вимоги максимально довзолять проконтролювати виконання робіт та звести до мінімуму потенційні розкрадання. З іншої сторони далеко не усі підрядники готові взяти на себе такі зобов’язання. Тендери вдалося провести по п’ятьох об’єктах. Закупівлю з будівництва Високівського закладу дошкільної освіти департамент скасував, самостійно виявивши через більш ніж чотири місяці помилку в документах. По хірургічному корпусу Новоград-Волинського медоб’єднання, будівництво якого триває вже понад 10 років, коригування проєкту так і виконали. З урахуванням часу на його узгодження, оголосити відповідну закупівлю вдасться не раніше другої половини року, що ставить під сумнів реальність виконання робіт цьогоріч.
(Не)спроможність
Якщо заглянути в історію наданої Європейським інвестиційним банком позики, кошти мали б давно бути використані. За підписаними в далекому 2014 році умовами кінцевим терміном угоди з ЄІБ визначений 2018 рік. Проте закладені 200 мільйонів євро кредитних коштів так і не були використані і замість виключно сходу та півдня країни проєкти змогли подавати й решта регіонів.
Фото з наказу Мінрегіону з 5 додатковими проєктами. Джерело: Мінрегіон
Виходячи з останнього наказу Мінрегіонбуду, до раніше згаданих 7 об’єктів в Житомирській області, якими опікується департамент ОВА, кошти передбачили ще на 5 проєктів в громадах. Водночас у півтора рази зросла сума виділених на область коштів, збільшившись з 202 до 309 млн грн.
Зокрема в Житомирській міській ОТГ профінансують реконструкцію операційного блоку хірургічного корпусу КП «Лікарня № 2 ім. В.П. Павлусенка» та будівництво нової лінії напірного каналізаційного колектора від ГКНС (вул. Івана Гонти,16). На них передбачено відповідно по 22 та 44,3 млн грн. Бердичівській громаді на капітальний ремонт водопровідних та каналізаційних мереж по вул. Генерала Луппова виділили 17,2 млн грн. В Коростенській громаді 9,3 млн грн нададуть на реконструкцію водопостачання та водовідведення — фільтрувальну станцію. І для Малинської ОТГ 14 млн грн — на утепленням фасада адмінбудівлі та влаштування Центру надання адіміністративних послуг.
Звичайно ж, неможливо не вітати розширення включених в програму відновлення об’єктів. Однак залишається невідомим спроможність громад довести до завершення дані проєкти. До прикладу, реконструкцію фільтрувальної станції в Коростені та нової лінії напірного каналізаційного колектора від ГКНС в м. Житомирі профінансують лише на 24%. Невідомо, чи будуть передбаченена субвенція в майбутньому і за відсутності власних надходжень Коростенській ОТГ буде вкрай важко самій оплатити решта 30 млн грн. В свою чергу Житомирській ОТГ доведеться віднайти аж понад 134 млн грн., що при загальному падінні надходжень виглядає малоймовірним.
До того ж місто виступає гарантом за раніше взятим кредитом під реконструкцію водоканалу та щороку несе величезні витрати на його обслуговування. Тільки за минулий рік на погашення заборгованості перед Світовим банком з бюджету громади пішло 73 млн грн. При цьому 35% тарифу “Житомирводоканал” це кошти на повернення кредиту і за витрачених десятків мільйонів євро мережі залишаються в жахливому стані. Водоканал через регулярні аварії центрального колектору в 2021, 2022, 2023 роках забруднював нечистотами місто та перетворив річку Тетерів в зону екологічного лиха.
З огляду на згадані вище вимоги, європейські донори навряд чи могли б допустити фінансування підприємства, яке роками знищує природу. Ще й не виконує взяті зобов’язання, завищує тариф та, як стверджують аудитори, допускає зловживання на сотні мільйонів гривень. Якщо додати кримінальне провадження по екскерівнику та підозрюваному в отриманні “відкату” на закупівлях його заступнику — з КП “Житомирводоканал” гарантовано ніхто б з міжнародних структур не співпрацював.
Добре розуміючи, наскільки важливо привести до належного рівня внутрішніх регламентів та процедур на підприємстві, керівництво громади мало б взятися за приведення їх до європейських стандартів. Як учаснику проєкту “Міста доброчесності” Антикорупційна ініціатива ЄС оплачує повний аудит будь-якого з комунальних підприємств. Однак, на відміну від іншого міста-партнера Миколаєва, де таки взялися наводити лад на місцевому водоканалі, стратегічним для Житомира виявилося … КП “УАШ”, котре опікується дорогами.
Проаналізувавши 37 основних індикаторів у 8 сферах, аудитори PwC дали підприємству 228 балів з 565 можливих. Водночас рівень корпоративної культури, куди входить зокрема й антикорупційна програма, оцінений як мінімально можливий.
— Завдяки Антикорупційній ініціативі ЄС ми маємо винятковий шанс побачити результати роботи Управління автомобільних шляхів, оцінити їх та працювати над удосконаленням процесів всередині, — зазначила перша заступниця міського голови Світлана Ольшанська.
Чудово, що посадовиця розуміє цінність проведеного аудиту. Але чому ж тоді замість “Житомирводоканалу” з сотнями мільйонів доходу обирається КП УАШ з всього лише 5 млн власного доходу?! І як посадовці в громаді планують залучати кошти міжнародних донорів на відбудову, в тому числі й водоканалу, не провівши публічний аудит та не викорінивши системні зловживання та роками незмінну практику нищення підприємством природи?
Подібний підхід може призвести до повної недовіри до наразі працюючих ініціатив в Україні та подальше зменшення донорського фінансування відновлення на місцевому рівні, коли постраждалі від війни громади, які більш відкриті до співпраці, через відсутність навичок управління проектами залишаться без підтримки.
Матеріал підготовлений у рамках проєкту ГО “Антикорупційний штаб”: “Розбудова спільноти активних громадян задля прозорої комунікації відновлення інфраструктури України внаслідок руйнувань, завданих російськими військовими”, що реалізується за підтримки Міжнародного Фонду “Відродження”.