Співробітники супермаркетів та магазинів не мають права примушувати покупців оплачувати пошкоджений чи розбитий товар – проте лише у тому випадку, якщо це сталося випадково. Якщо ж представники закладу наполягають на вині клієнта, то мають довести її в суді – адже самостійно стягувати такі виплати вони не мають права. Покупцям у такому разі слід викликати поліцію.
Це пояснили експерти «Захисту прав споживачів». Там зазначили: самостійно співробітники супермаркетів та магазинів можуть лише зафіксувати факт пошкодження свого майна.
«Якщо товар пошкоджено ненавмисне – тоді законодавство на боці споживачів. Згідно зі ст. 323 Цивільного кодексу України ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. Адже покупець – не власник, поки не заплатить за товар» , – пояснили експерти.
При цьому вони наголосили: за ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів», забороняється примушувати споживача купувати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Відповідно, «ніхто не може змусити вас сплатити пошкоджений або розбитий товар».
«Тому, якщо працівники закладу наполягають на вашій вині, то її потрібно спершу довести у суді. Самостійно стягувати такі виплати працівники магазину не мають права, а тільки зафіксувати факт пошкодження свого майна», – резюмували експерти.
Потрібно викликати поліцію
Втім, визнали вони, це не означає, що у будь-якому разі покупець не несе відповідальності за псування товарів. Адже суд може стати на бік торговельного закладу – і зобов’язати клієнта відшкодувати вартість пошкодженого чи знищеного товару.
Водночас наголошується: у будь-якому разі, спершу треба звертатися до правоохоронців – «для фіксації факту порушення». Зокрема, зазначають експерти, потрібно викликати поліцію.
«Рекомендуємо суб’єктам господарювання врахувати можливі ризики пошкодження товару при його розкладці, покупцям бути обережними, а при виникненні спірних ситуацій викликати поліцію», – підсумували вони.
Українців змушують переплачувати за товари
Водночас супермаркети й магазини нерідко проводять дрібні «махінації» з вартістю товарів – щоб отримати від покупців більше грошей. Наприклад, там спеціально встановлюють такі ціни, щоб не віддавати клієнтам усю здачу.
«Підступність» же схеми в тому, що сам покупець може нічого й не помітити – адже в кожному з таких випадків йдеться про різницю у вартості товару в кілька копійок. Однак для торгового закладу в разі великого потоку клієнтів отримана в такий спосіб сума може виявитись досить значною.
Працює ж «схема» за принципом округлення, йдеться в матеріалі OBOZ.UA. За ним:
- суму, меншу за 5 копійок, повинні «вибачити» покупцю;
- понад 5 копійок має право залишити собі магазин.
«Часто магазини спеціально встановлюють такі ціни, щоб усі округлення були не на користь покупця. Наприклад, за ціною 9,96 грн, 9,97 грн, 9,98 грн або 9,99 грн ви все одно повинні заплатити магазину 10 грн», – йдеться в матеріалі OBOZ.UA.
Втім, не стати жертвою цього прийому супермаркетів можна. Для цього достатньо лише розплачуватися карткою.
Як повідомляв OBOZ.UA, водночас, касири в супермаркетах можуть відмовитися приймати ті чи інші купюри – під приводом того, що їм нічим давати здачу. Таке ж може статись і з монетами. Однак подібна поведінка касирів є порушенням законодавства про захист прав споживачів.
Лише перевірена інформація в нас у Telegram-каналі OBOZ.UA та у Viber. Не ведіться на фейки!