В Україні Uklon, Bolt та Uber майже повністю витіснили традиційні служби таксі. Вони, на відміну від переможених конкурентів, не отримують ліцензію, офіційно не працевлаштовують своїх робітників і часто навіть не перевіряють їх. OBOZ.UA вивчив роботу трьох найпопулярніших сервісів та розповідає про їхні головні недоліки.
Під час підготовки матеріалу ми, крім відкритих джерел, також користувалися інформацією, яку у відповідь на запит надали сервіси. Компанія Uber не дала відповідей, а Bolt відповів лише на частину запитань. Вичерпні відповіді надали лише представники Uklon.
Чому це не служби таксі і яка різниця
Жоден із трьох сервісів не є службою таксі. Uklon, Bolt та Uber – IT-компанії, які надають послуги як водіям, так і пасажирам. На сайті компаній можна знайти публічну оферту. Наприклад, компанія Uber у своїх умовах чітко вказує: їхні послуги обмежуються тим, що вони інформують про послуги третіх осіб (таксистів), що зареєструвались у додатку, коли ви перебуваєте поряд із цими третіми особами. Подібна угода діє і з водіями.
За таким же принципом працюють Uklon та Bolt. Якщо звичайна служба таксі має надати водіям автомобіль, забезпечити медичний огляд, отримати ліцензії, платити податки із зарплат робітників, сервіси від цих умов звільнені. Вони виконують роль посередників, а самих послуг із перевезення нікому не надають, тож і ліцензію Uklon, Bolt та Uber не отримують.
Коли в Україну ще тільки заходили ці сервіси, служби таксі влаштовували протести проти таких конкурентів. Однак за кілька років трійка сервісів остаточно розділила між собою ринок, а ліцензійні таксі залишились у минулому.
Для пасажира найчастіше немає жодної різниці, має водій ліцензію чи ні. Однак разом з конкурентними перевагами ця трійця сервісів має і низку недоліків.
Безпека: чи перевіряють водіїв і які є ризики
- Uber
Згідно з умовами, вказаними на сайті, співпрацювати з компанією може будь-який водій з авто у справному стані не старше 1998 року випуску. OBOZ.UA відправив запит з проханням розповісти, чи проходять водії додаткову перевірку, однак відповідь ми за тиждень не отримали.
У реєстрі судових рішень можна знайти кілька матеріалів щодо порушення законів водіями, які користувалися цим сервісом. Наприклад, у Хмельницькій області водій вкрав у пасажира телефон (провадження №1-кп/752/238/24), який той залишив на задньому сидінні.
А минулого року киянина, який, згідно з інформацією провадження 3/761/2537/2023, працює водієм Uber, оштрафували на 34 тис. грн за повторне протягом року керування у стані сп’яніння. Водія зупинили з «ознаками наркотичного сп’яніння, а саме: тремтінням пальців рук, поведінкою, що не відповідає обстановці, порушенням координації рухів». Від проходження огляду він відмовився.
- Bolt
На прохання повідомити про перевірку водіїв у компанії зазначили, що проводять тренінги разом з громадською організацію для співробітників. Щоб стати водієм, достатньо мати авто не старше 2000 року з документами на нього, страховку та водійські права.
Cеред водіїв, які користуються Bolt, також є ті, хто вживає наркотики. Згідно з матеріалами провадження 3/758/1231/24, цього року в Києві зупинили авто, за кермом якого сидів чоловік у стані наркотичного сп’яніння. У нього були розширені зіниці, очі не реагували на світло, пальці тремтіли. Від експертизи чоловік відмовився.
Перевірку водіїв у реєстрах судових рішень у компанії або не проводять, або з якоїсь причини у відповідь на запит про неї не повідомили. Тож можна припустити, що водій, якого вже зупиняли поліцейські через водіння в нетверезому стані, зможе продовжити користуватися сервісом Bolt.
- Uklon
У відповідь на запит OBOZ.UA компанія зазначила, що проводить додаткову перевірку водіїв (через бази МВС, систему Youcontrol, співбесіду).
Більшість останніх матеріалів у реєстрі щодо Uklon стосуються розгляду скарг однієї з громадських організацій на взаємодію Uklon з платіжним сервісом Fondy (там вказували на зв’язки сервісу з РФ, Fondy цю інформацію спростовує).
На запит OBOZ.UA в Uklon повідомили, що перевіряють водіїв, але в умовах співпраці немає пункту щодо того, що в історії водія не має бути серйозних порушень ПДР. Серед умов: автомобіль не старший за 2005-й рік для Києва, Львова, Дніпра, Одеси та Харкова і не старший за 2001 рік для інших міст.
Ми звернулись у службу підтримки партнерів Uklon. Там нам сказали, що навіть з порушенням ПДР можна подати заявку на реєстрацію в Uklon як водія, проте заявка пройде перевірку і, можливо, порушення правил дорожнього руху може стати перепоною для співпраці. Проте чітко озвученої вимоги немає, а рішення буде ухвалюватись індивідуально під час розгляду заявки. Незважаючи на це, Uklon – єдиний з трьох сервісів, який повідомив про додаткову перевірку водіїв.
Які проблеми виявлено:
- жоден з трьох сервісів не вимагає від водіїв відсутності кримінальних справ, адміністративних правопорушень, порушень ПДР;
- водії двох сервісів перебували за кермом у стані наркотичного сп’яніння, що вдалось встановити правоохоронцям;
- жоден із сервісів не проводить медкомісію для водіїв і не змушує їх показувати документи щодо стану здоров’я.
Тарифи
Кожен із сервісів має свою систему розрахунку тарифу. Він залежить від попиту та кількості авто. Ми впродовж доби відслідковували вартість поїздки з передмістя Києва (Гатне) до центру столиці – КМДА. Найближча станція метро – Теремки – закрита. Тож попит у цьому напрямку має бути високим.
З 11.30 до 17.00 ми 12 разів перевіряли вартість поїздки в трьох сервісах за вказаним маршрутом. Bolt двічі (в 12.00 та в 13.30) не мав поблизу водіїв, тож зробити замовлення було неможливо. Водночас саме цей сервіс пропонував найнижчу вартість поїздки (199 грн, впродовж дня ціна досягала 234 грн). Ймовірно, через такий тариф водії, які часто користуються одразу кількома сервісами, і відмовлялись від поїздок з Bolt.
Вартість поїздки в Uber коливалась у межах від 237 до 254 грн. Притому період очікування водія сягав близько 15 хвилин, однак можливість замовити авто зберігалась впродовж дня. Найгнучкіший тариф – в Uklon. У цьому сервісі є можливість регулювати вартість, в дослідженні вказано тільки ті ціни, які автоматично пропонував додаток. Причому часто ця ціна була на рівні мінімальної.
Вартість поїздки увечері (о 17.00) досягала 346 грн. Це максимальне значення. Найменша ціна була на рівні 230 грн. І хоча Ukon виявився найдорожчим, він також пропонував найбільшу кількість авто і найменший час очікування. Ознайомитись з тим, як змінювалась вартість поїздки, можна на інфографіці.
Які проблеми виявлено:
- у додатках є функція платного очікування, притому водії можуть вмикати режим «очікування» ще до того, як вони доїхали до пункту посадки пасажира;
- Uklon надав можливість регулювати вартість поїздки, проте ціна часто значно вища, ніж у конкурентів;
- Bolt має найнижчу ціну, проте експеримент показав, що ця служба не завжди має вільних водіїв.
Податки
На запит OBOZ.UA в Bolt відмовились озвучувати суму сплачених податків. Причому, згідно з публічною офертою, компанія має іноземну реєстрацію (Bolt Operations OÜ). В Uklon повідомили, що сплатили в 2023-му 200 млн грн податків (25% прибутку). У них є українське підприємство ТОВ «Уклон Україна», проте також у структурі є кіпрська компанія. Uber на запит OBOZ.UA жодної інформації не надав.
Зазначимо, з другого кварталу 2024 року компанії будуть сплачувати ще один податок – на Google, як і всі, хто мають закордонні підприємства. Це буде перший період, у якому сервіси повинні сплачувати цей податок відповідно до чинного законодавства України. Податок на Google становить 20%.
У 2023-му ЗМІ повідомляли , що партнера Uber підозрюють в ухиленні від сплати податків у розмірі 40 млн грн. Інформацію про те, скільки ж податків було сплачено компанією за минулий рік, знайти не вдалось.
Сервіси таксі кардинально змінили ситуацію на ринку. Ідея полягає в саморегуляції: низька оцінка від пасажирів має позбавляти водія можливості працювати в Uklon, Bolt та Uber. Водії також мають можливість оцінювати пасажирів. Однак через низькі вимоги до водіїв серед таксистів можуть опинитись і ті, з ким поїздка може бути небезпечною.
Про страхування на випадок ДТП та про те, як права українців порушують у таксі, та детальніше про податки читайте у наступних публікаціях OBOZ.UA.