Підвищення тарифів на вантажні перевезення викликає дуже великі питання до ефективності роботи «Укрзалізниці» – експерт

Є великі питання до ефективності роботи «Укрзалізниці» – експерт про підвищення тарифу на вантажні перевезення

Підвищення тарифів на вантажні перевезення, яке наразі ініціює Укрзалізниця, викликає серйозні питання до ефективності управління компанією, адже за останні десятиріччя жодне підвищення не допомагало «УЗ» надавати якісніші послуги. Про це сказав головний аналітик GMK Center Андрій Тарасенко.

«Наслідки від підвищення мають бути прораховані, тому що це, по суті, перерозподіл коштів: гроші забирають з бізнесу і направляють на залізничний транспорт. Тобто, у бізнесу стає менше грошей, а у державних компаній – більше. І це споконвічна дискусія, чи є у цих державних монополій ефективність», – каже Тарасенко.  

Водночас він зауважив, що бізнес готовий платити більше за послуги, але у разі, якщо ці послуги надаються якісно, а підвищення – всебічно обґрунтоване. Але наразі не виконана жодна з цих умов.

«Підвищення має бути перш за все обґрунтованим, а по-друге – вести до того, що підвищується якість послуг. Але за досвідом останніх, може, 10, а, може, й усіх 30 років цього не відбувається. І підвищення тарифів – дуже велике питання до ефективності роботи цих компаній державної монополії», – підкреслив Тарасенко.

За його словами, наслідки від підвищення тарифів будуть вкрай негативними – адже наразі ситуація на зовнішніх ринках складається для українських експортерів погано.

«Зараз на світових ринках дуже несприятлива ситуація, тож ми прогнозуємо зменшення експорту сталі з України на 15% – і це за умови, що тарифи лишаться без змін. До того ж, наступного року, ймовірно, не буде подовжений режим безмитної торгівлі з ЄС через агресивний експорт агропродукції. Крім того, існує багато серйозних ризиків, серед яких – постачання електроенергії та коксівного вугілля. Тому підвищення вантажних тарифів «УЗ» – це зовсім і невчасно, і вкрай болюче», – резюмував експерт.

Нагадаємо, завдяки зростанню обсягів перевезень «Укрзалізниця» за результатами трьох кварталів року отримала 1,7 млрд грн чистого прибутку, а її виторг зріс до 78 млрд грн. Водночас, компанія суттєво збільшила операційні витрати, і через це ініціювала збільшення тарифу на вантажні перевезення на 37%.

Бізнес рішуче виступив проти цього рішення: асоціації закликали керівництво «УЗ» ефективніше розпоряджатися мільярдними прибутками, адже наслідки для економіки можуть бути катастрофічними. Так, у Дунайському пароплавстві заявили про зупинку флоту у разі підвищення тарифу, а завод «АрселорМіттал Кривий Ріг» попередив про ризик закриття заводу, де працює 20 тисяч людей.

Новини України