Німецький автопром тріщить по швах: чому легендарні бренди втрачають позиції

Впродовж десятиліть німецький автопром вважався символом надійності.

Німецьким автовиробникам стало важко конкурувати з брендами з інших країн / Колаж УНІАН, фото — Mercedes-Benz, Volkswagen

Німецька автомобільна галузь зіштовхнулась з кризою через системні проблеми: втрату інноваційності, дороговизну виробництва та нездатність конкурувати з електромобілями з інших ринків. Про це у коментарі УНІАН розповів СЕО Luaz Motor Вадим Ігнатов.   

Впродовж десятиліть німецький автопром вважався символом надійності, технологічності, високого статусу та якості. Такі компанії як BMW, Mercedes, Audi та Porsche були синонімами престижу та інженерної досконалості. Проте сьогодні все частіше лунають заяви про скорочення, збитки та втрату ринків. 

Криза німецького автопрому

Почалося все з того, що найбільший автовиробник Європи, Volkswagen, повідомив про різке падіння прибутку у другому кварталі 2025 року – одразу на 36,3% порівняно з аналогічним періодом минулого року, до майже 2,3 млрд євро. Паралельно з цим легендарний автовиробник повідомив про плани скоротити 35 тис. робочих місць до 2030 року.

Особливо погані результати, як повідомили у концерні з Вольфсбурга, показали його дочірні компанії Audi та Porsche.

Зазначається, що за перше півріччя прибуток Audi впав майже вдвічі — до 1,35 млрд євро. Поставки автомобілів марки Audi скоротилися на 5,9%, до 783 тис. автомобілів. Особливо — в Китаї (-10%) і Північній Америці (-9%).

Виходячи з жахливих результатів, компанія скоротила прогноз майбутніх доходів на тлі слабких продажів, реструктуризації боргів та американських мит.

Ба більше, Audi планує протягом найближчих кількох років скоротити до 7,5 тис. робочих місць, аби заощадити понад 1 млрд євро щороку.

Audi доведеться скоротити робочі місця / фото — Audi

У свою чергу, люксовий бренд Porsche лише за півроку втратив 400 мільйонів євро через американські мита. Що змусило і цю компанію підкорегувати свої річні очікування прибутку в меншу сторону. Компанія переживає низку проблем: дорогу реструктуризацію, хитке положення на важливому ринку в Китаї, до того ж масла у вогонь підливає те, що компанія повільно переходить на сучасні електромобілі.  

У відповідь Porsche вже підняла ціни в США та, подібно до колег, готується до скорочень працівників. Протягом наступних чотирьох років там думають звільнити 1,9 тис. робочих місць.

Porsche підняла ціни на свої автомобілі в США / фото — Porsche

Крім того, не оминуло падіння прибутку й німецьку компанію Mercedes-Benz. Доходи цієї автокомпанії скоротилися більш ніж удвічі порівняно з аналогічним періодом минулого року. Чистий прибуток Mercedes знизився на 55,8% – із приблизно 6,1 млрд євро до близько 2,7 млрд євро.

Компанія Mercedes-Benz зіткнулася з падінням прибутку / фото — Mercedes-Benz

Компанія Mercedes також у 2025 році вирішила скоротити персонал, пропонуючи щедрі компенсації тим, хто піде добровільно. Так, деякі співробітники мали змогу отримати до 500 тис. євро компенсації.

Змінюйся або помри

«Німецька автомобільна промисловість розучилася виготовляти дешеві та прості автівки. Це головна причина, чому вони зараз не витримують конкуренції з китайськими або французькими авто і взагалі мають проблеми. По-перше, вони «профукали» історію з електромобільністю та недооцінили важливість перебудови», — розповідає УНІАН СЕО Luaz Motor Вадим Ігнатов.

За його словами, такі великі бренди, як Mercedes, Audi та особливо Porsche, зараз перебувають в дуже складній ситуації, тому що в них немає нових моделей.

«Вони не можуть щось нове запропонувати ринку. Їм навіть доводиться купувати готові платформи в Китаї, щоб якось протриматися. Без електромобілів зараз неможливо робити бізнес, і це одна з проблем німецького автопрому», — пояснює експерт.

Іншою проблемою Ігнатов називає складну ситуацію з енергетикою в Німеччині. За його словами, через закриття атомних станцій та пізніше відмову від дешевого російського газу та енергоносіїв (через повномасштабне вторгнення Росії в Україну) у Німеччині значно зросли ціни на електроенергію та енергоресурси, що впливає на собівартість виробництва.

Інший негативний фактор — заробітна плата працівників.

«В Німеччині дуже повільно переходять на автоматизацію. Як би це дивно не звучало, але китайські автомобільні заводи зараз десь років на п’ять випереджують німецький автопром щодо використання роботів, промислових ліній», — зазначає Ігнатов.

Він підкреслює, що німецька автомобільна промисловість досі використовує великий об’єм ручної праці, за яку люди отримують високі зарплати.

Німецька автомобільна промисловість використовує великий об’єм ручної праці / фото — REUTERS

«Саме з цієї причини зараз дуже багато йде скорочення для оптимізації витрат. Компанія Volkswagen скорочує і закриває заводи. Audi також у Бельгії закрила завод. Це саме через людський фактор, тобто вони не встигли перебудуватися на автоматизовану промисловість. У них профспілки дуже сильні», — відмічає експерт.

А останній цвях у кришку «труни» автомобільної промисловості забиває зниження попиту на авто у ЄС.

«Це системна криза, яка складається з багатьох факторів. І на це все накладається зниження попиту на автівки. Особливо помітно, як відбувається падіння продажів дизельних і бензинових авто. А це якраз ті автомобілі, які вони вміють виготовляти, і на цьому заробляти. Зараз, навпаки, в Німеччині в середньому на 22% йде зростання продажів електромобілів порівняно з минулим роком. А вони не вміють виготовляти електромобілі з достатньою маржинальністю, щоб заробляти на цьому», — вважає експерт.

Ігнатов також відмічає, що зниження попиту на авто в Європі ще пов’язано з тим, що ЄС веде цілеспрямовану боротьбу з приватними автівками, через що вже багато людей переходить на шерингові системи чи громадський транспорт. Таким чином попит на автомобілі знижується, а безпосередньо купівля авто стає все менш популярною практикою в Європі.

«Усі ці фактори дуже негативно вплинули на німецький автопром. І зараз вони в великій системній кризі. Вони втратили зараз майже повністю китайський ринок, який давав їм до 30% загальних продажів. Тарифи президента США Дональда Трампа дали проблеми з американським ринком. І вони зараз намагаються вийти з цієї кризи, особливо Volkswagen. Ця компанія започатковує співпрацю з китайськими брендами. Вони також частково проінвестували в Rivian (американський виробник автомобілів та автомобільних технологій — УНІАН). Німці купують в Rivian готову платформу, мультимедійне і програмне забезпечення. Це те, що було проблемою в електромобілях в Volkswagen. Тобто вони намагаються знайти вихід», — розповідає Ігнатов.

Шанс на порятунок

Серед німецьких автовиробників не всі компанії втратили орієнтири. Дехто намагається шукати нові шляхи для виживання на тлі глобальної трансформації авторинку. 

Так, за словами Ігнатова, компанія BMW йде своїм шляхом.

«Вони зараз зробили ставку на зовсім нову платформу — так званий Neue Klasse, який скоро повинен зʼявитись в продажу», — каже експерт.

Компанія BMW йде своїм шляхом / фото — BMW

Водночас ситуація в Mercedes викликає занепокоєння. На його думку, компанія не демонструє чіткого бачення майбутнього та стрімко втрачає ринкові позиції.

«Я взагалі не бачу якогось шляху розвитку. Вони постійно втрачають свої продажі та свою частку ринку», — відмічає Ігнатов.

Джерело

Новини України