Метро на Виноградар не буде? Гроші виводили вже під час великої війни, а за схемою в Києві стоїть російський олігарх

«Київметробуд» отримав аванс у розмірі більш ніж 4 млрд грн на будівництво метро на Виноградар, але роботи так і не виконав. Компанія через низку офшорок, ймовірно, належить російсько-українському олігархові Павлу Фуксу.

Як встановили правоохоронці, вже під час повномасштабної війни «Київметробуд» через фіктивні компанії вивів 530 млн грн. А після ще одного масштабного скандалу Київ нарешті вирішив розірвати договір та повернути кошти. Як підтвердили OBOZ.UA в «Київметрополітені», з 4 млрд через 5 років акти підписано всього на 44,1 млн грн. Проте далеко не факт, що решту суми вдасться повернути в бюджет столиці.

Ще десять років тому «Київметробуд» міг порушити технологію будівництва, що призвело до масштабної аварії між «Либідською» та «Деміївською». Цю ділянку синьої гілки збудували лише 2013-го і вже через десять років її закрили щонайменше на пів року для масштабного ремонту. Нові станції «Київметробуду», напевно, побудувати вже не вдасться.

Про те, куди зникли кошти і хто заробив на невдалому будівництві метро, читайте в матеріалі OBOZ.UA.

Договір зі скандальною компанією розірвали. Метро на Виноградар залишається в планах

«Київметробуд» отримав на будівництво метро на Виноградар (станцій «Проспект Правди» і «Мостицька») 4 млрд 930 тис. грн ще 2018-го. Усі роботи мали завершити ще наприкінці 2022-го. Потім терміни перенесли на кінець 2023-го, але і їх зірвали.

OBOZ.UA звернувся до «Київметрополітену» з питанням про те, на яку суму вже виконав роботу «Київметробуд». Виявляється, з отриманих 4 млрд грн підтверджено використання коштів лише на 44,1 млн грн! Це та сума, яку зафіксовано актами №КБ-2в та Довідками №КБ-3. Хоча насправді згідно з договором компанія вже давно мала виконати роботи та підтвердити їх актами на всю суму – а це більш ніж 4 млрд грн.

«Київметробуд» виконав значний обсяг будівельних робіт, які не підтверджені відповідними документами згідно з чинним законодавством», – повідомили в «Київметрополітені». Співрозмовники OBOZ.UA, які дотичні до роботи компаній і брали участь у підписанні договорів, розповідають: насправді витрачено значно більше коштів. Але щонайменше половина від 4 млрд грн «загубилась».

Опосередковано цю тезу підтверджують дані досудового розслідування у справі 757/2948/23-к. Головне слідче управління Національної поліції встановило: службовими особами АТ «Київметробуд» організовано здійснення протиправного заволодіння бюджетними коштами в особливо великих розмірах. «Роботи профінансовано на суму понад 4 млрд грн, однак фактично роботи виконано тільки на 60% від запланованих, стан будівництва не змінився, усі строки з будівництва майже не виконуються та зазначені у договорі та додатках до договору терміни порушено», – йдеться в матеріалах справи.

У «Київському метрополітені» також погоджуються: виконано близько половини робіт. Тепер, коли договір розірвали, кошти мають повернути в бюджет. У якому розмірі вдасться це зробити – поки не відомо. А щодо будівництва метро на Виноградар – з моменту, коли роботи відновляться (а коли це буде – не відомо), потрібно півтора року, щоб повністю завершити будівництво. І це за умови повного фінансування. І якщо кошти знову не вкрадуть. Тобто за найоптимістичнішого сценарію метро на Виноградар зможуть добудувати тільки в 2025-му.

«Київметробуд» отримав аж 95% передоплати. Начебто для того, щоб швидко виконати всі роботи. Для цього пролобіювали ухвалення постанови Кабміну №1084 від 18.12.2018 (прем’єром був Володимир Гройсман), яка дала змогу значно збільшити розмір авансу. Тобто у компанії було все, щоб завершити будівництво вчасно. Замість цього, як показало досудове розслідування, гроші використали не за призначенням.

Гроші виводили навіть під час повномасштабної війни

«Київметробуд», зважаючи на все, з самого початку не поспішав будувати метро. Вони отримали майже всю суму, щоб одразу розпочати роботи і швидко їх завершити. Але замість цього 1,5 млрд грн одразу поклали на банківський депозит. Вже 2019-го вони отримали 139,1 млн грн відсотків за депозитом. У 2022-му прокуратура через суд стягнула ці кошти. Рішення отримали у вересні 2022 року.

Але в «Київметробуді» своє все одно не втратили. У жовтні 2022-го за 8 днів вони переказали близько 530 млн грн двом компаніям. І це в період, коли жодні роботи з будівництва метро не проводились, а вказані підприємства – ТОВ «Позитив-В» та ТОВ «Київметротонельбуд» – не мали ані кваліфікованих співробітників, ані необхідної техніки.

«Проаналізувавши зазначені підприємства, було встановлено, що керівниками, бухгалтерами та засновниками є одні і ті самі особи, на вказаних підприємствах немає трудових ресурсів, наймано кваліфікованих працівників, офісні та складські приміщення, виробниче обладнання, сировину та матеріали, що вказує на відсутність факту реального здійснення фінансово-господарської діяльності», – йдеться в матеріалах справи.

Тобто гроші передали компаніям, які вивели їх у готівку і розподілили між учасниками схеми. ТОВ «Київметротонельбуд» належить Олександру Бернацькому. Це киянин, який ніколи не займався бізнесом, його єдина нерухомість – квартира в панельній хрущовці на Борщагівці. Під час реєстрації вказали номер юриста Євгена Романенка. У сервісі, який дозволяє бачити, як цей номер підписано в інших користувачів, за цим номером є такі теги: «Євген продає фірми», «Євген купівля компаній від Євгенії», «Євген Романенко продаж підприємства», «Євген фірми з ПДВ». Найімовірніше, учасники схеми просто купили компанію для того, щоб вивести через неї кошти.

«Подальшим оглядом банківських рахунків ТОВ «Позитив-В» встановлено, що службові особи здійснили переказ грошових коштів на банківські рахунки підприємств з явними ознаками «фіктивності», – йдеться в матеріалах справи. І це в період, коли роботи в метро було заморожено, а вся країна переживала перші місяці повномасштабної війни.

Кому належить «Київметробуд»

Офіційно підприємство належить трьом фізичним особам і двом компаніям. Йдеться про Анатолія Вернигору (23,3%), Сергія Волкова (23,3%), Руслана Ткача (8,3%), а також компанії «Сан Капітал Прайвіт Фундейшнл» (Панама) та «Вантаріс ЛТД» (Вірґінські Острови).

Насправді за «Київметробудом» можуть стояти українські олігархи Віталій Хомутиннік та Павло Фукс. Так, під час обшуку в межах справи щодо можливого незаконного використання 530 млн грн, як розповідають джерела OBOZ.UA, виявилося, що топменеджер «Київметробуду» жив у особняку Віталія Хомутинніка.

Окрім того, за нашою інформацією, саме український олігарх брав безпосередню участь у керівництві підприємством. Крім того, стосунок до «Київметробуду» також має і Павло Фукс. Екснардеп Максим Микитась, якого також пов’язували з підприємством, заявляв, що саме Фукс організував схеми в компанії.

Саме Фукс зі своїм партнером Хомутинніком можуть стояти не тільки за привласненням коштів, але і за зривом будівництва метро на Виноградар. І від правоохоронців залежить, чи вдасться довести цю інформацію в суді.

Джерело

Новини України