Фото: ЦТС Укрзалізниця може підвищити тарифи до кінця поточного року
Укрзалізниця декларує десятки мільярдів гривень інвестицій у 2023 році. Але невідомо на що йдуть ці гроші, зазначив Олександр Каленков.
Укрзалізниця не працює над нарощенням обсягу перевезень і розвитком сервісу, через що ці обсяги постійно падають. За таких умов підвищення компанією тарифів на перевезення не має жодного ефекту. Про це сказав президент об’єднання підприємств Укрметалургпром Олександр Каленков в інтерв’ю для УНІАН.
За його словами, після початку повномасштабної війни відбулося падіння обсягів перевезень залізницею відразу в два рази. Подальша стагнація в компанії не дає можливості сказати, наскільки ефективна політика Укрзалізниці в питаннях нарощування обсягів перевезень.
«Я впевнений, що падіння могло бути не вдвічі, а істотно меншим, адже підприємства продовжують працювати, і є запит на перевезення продукції через західні прикордонні переходи до портів ЄС, але за умови прийнятного рівня витрат на доставку. Зараз вони величезні: їх зниження дозволило б збільшити продажі української продукції на експорт, і від цього виграла б сама Укрзалізниця. Тобто, здешевлюючи перевезення продукції на експорт, УЗ допомогла б запустити економіку і кратно збільшити свої доходи від перевезень», – пояснив експерт.
Він вважає, що через півтора роки війни можна точно сказати: Укрзалізниця нічого не робить задля того, щоб збільшити обсяги перевезень. У тому числі – не надає достатньої уваги «розшиттю» закордонних західних переходів, попри те, що декларує мільярдні інвестиції.
«Я переконаний, що не все було зроблено для того, щоб налагодити перевезення через західні прикордонні переходи. Вони як були рік тому на рівні 1,8-1,9 тисяч вагонів щодоби, так і залишаються. При цьому необхідні інвестиції не такі й грандіозні – мова йде про 25 млн гривень по станції Мостиська, що в масштабах УЗ просто дрібниця», – акцентував Каленков.
Він нагадав, що Укрзалізниця декларує десятки мільярдів гривень інвестицій у 2023 році. Але невідомо на що йдуть ці гроші, адже компанія засекретила свої фінансові показники. Відсутність контролю створює поле для безконтрольної корупції і розтрат, вважає експерт.
«За наявною у мене інформацією, у 2024 році УЗ планує збільшити собівартість послуг на 15%, адміністративних витрат – на 20%, збутових – на 24%. Але ми дізналися про це не від компанії, а з неофіційних розмов. Ми об’єктивно здивовані таким величезним планованим зростанням собівартості УЗ, адже на відміну від бізнесу, зростання собівартості у якого супроводжується падінням фінансових результатів і негативною реакцією акціонерів. Укрзалізниця все це зростання традиційно перекладає на своїх клієнтів через чергове зростання тарифів, і вони в черговий раз будуть змушені заплатити за неефективність УЗ», – підкреслив Каленков.
Він зазначив, що з 2021 року залізничні тарифи для більшості вантажів зросли в 2,4 рази, тому «Укрзалізниця повинна просто купатися в грошах». Саме тому, на його думку, так багато питань до того, наскільки ефективно менеджмент компанії витрачає гроші.
Нагадаємо, нещодавно з’явилася інформація про намір Укрзалізниці збільшити тарифи на вантажні перевезення на 20%. У липні 2022 року компанія вже підвищувала тарифи на 70% – це призвело до зростання собівартості української продукції та скорочення обсягів виробництва підприємств навіть в умовах, коли експортери не мають альтернативних шляхів.
У свою чергу бізнес попередив Укрзалізницю про наслідки можливого підвищення тарифів, хоча раніше в компанії обіцяли не робити цього у 2023 році.