Фото: з відкритих джерел
Новини про те, що українським пенсіонерам потрібно пройти ідентифікацію, не на жарт «підбадьорили» українців похилого віку. Вони не можуть зрозуміти, що їм робити і чи потрібно щось робити взагалі, дошкуляють питанням дітей та онуків, але ті й самі нічого не можуть зрозуміти. Офіційного роз’яснення ПФУ немає, а знайти першоджерела тієї інформації, що «гуляє» мережею, практично нереально.
KP.UA спробувала розібратися в ситуації та відповісти на вісім найпопулярніших запитань. Паралельно ми надіслали офіційний запит до Пенсійного фонду України, тож продовження теми слідує.
1. Яка мета ідентифікації?
Очевидно, у ПФУ побоюються, що платять пенсії «мертвим душам». І ідентифікація потрібна, щоби підтвердити, що пенсіонер живий.
2. Які є законодавчі підстави?
Вимогу про проходження процедури фізичної ідентифікації вигадали не сьогодні. Відповідне рішення було ухвалено Кабміном ще у квітні 2021-го, хоча у зв’язку з пандемією та карантином процедура дотримувалася далеко не завжди.
Теоретично ідентифікація є обов’язковою всім, хто отримує пенсію на банківський рахунок, і при цьому протягом року фізична ідентифікація пенсіонера обслуговуючим банком не проводилася.
3. Кому потрібно проходити ідентифікацію?
На сайті ПФУ на момент написання статті (22.10.2023) жодних роз’яснень щодо цьогорічної обов’язкової верифікації виявити не вдалося. Цілком очікувано від наших чиновників: довести старих до нервового зриву, а потім тихо «піти в підпілля». Водночас експерти і ЗМІ дають різні пояснення – хто як зрозумів.
Найімовірнішими виглядають три версії.
Згідно з першою, ідентифікацію слід проходити тим, на кого поширювалося рішення Кабміну (пункт 2).
Відповідно до другої, ідентифікацію потрібно пройти тим, хто зараз проживає за кордоном. До речі, про це йдеться у повідомленні Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 30 червня 2023 року.
Згідно з третьою версією, ідентифікація знадобиться лише тим, хто отримав відповідний сигнал від банку, але до цього моменту нічого робити не потрібно.
4. Як ПФУ дізнається, що пенсіонер перебуває за кордоном?
Найбільше, через зрозумілі причини, хвилюються пенсіонери, які зараз перебувають за кордоном – для них фізична ідентифікація виглядає найбільш проблематичною.
Експерти кажуть, що тут кожен має ухвалювати рішення самостійно. З одного боку, є ризик втрати пенсії. З іншого — зайва увага може спричинити якісь нові проблеми.
Теоретично дізнатися про місцезнаходження пенсіонера нескладно. Це можна зробити за його платежами з банківської картки або, наприклад, за дзвінками. Але на практиці навряд чи ПФУ має можливість перевірити 10 млн пенсіонерів.
5. Який алгоритм проходження ідентифікації? Як це можна зробити онлайн?
Пройти ідентифікацію можна в ПФУ або обслуговуючому банку.
Крім того, з 2023 року фізична ідентифікація пенсіонерів може відбуватися віддалено одним із трьох способів.
Перший спосіб – авторизація в особистому електронному кабінеті ПФУ за допомогою «Дія.Підпис». Для цього спочатку потрібно отримати КЕП — кваліфікований електронний підпис (докладніше див. Важливо).
Другий спосіб – за допомогою відеоконференції із співробітником ПФУ.
Третій спосіб – посвідчення місця проживання пенсіонера консульською посадовою особою. Для отримання цієї довідки потрібно буде сплатити консульський збір.
6. До якої дати потрібно пройти ідентифікацію?
Хоча кому потрібно пройти ідентифікацію, поки до кінця не ясно, але дату всі джерела називають одну і ту ж: до 31 грудня 2023 року. Цю дату називає Мінреінтеграції.
7. Якими будуть наслідки для тих, хто не встиг до 31 грудня, і які їх подальші дії?
Усім, хто мав пройти ідентифікацію, але не пройшов її до 31 грудня 2023 року, обіцяють призупинити виплату пенсій на банківську картку.
Пенсіонер, який проживає за кордоном, може надіслати заявку на поновлення пенсії поштою до ПФУ. Це можна зробити протягом трьох місяців із моменту припинення виплат. До заявки потрібно буде додати:
копію документів про отримання тимчасового захисту або статусу біженця, документи про реєстрацію з місця проживання на території іншої країни (з перекладом). оригінал документа, який засвідчує, що особа є живою (надається у консульстві), копію паспорта громадянина України.
8. У яких випадках пенсія пропаде і ніколи не буде виплачена?
Після того як пройде 36 місяців з дня останнього отримання пенсії, але пенсіонер так і не звернеться особисто до відділення ПФУ, виплата за ці три роки зникне і ніколи її не буде виплачено. Виплачувати пенсію почнуть лише після особистого звернення пенсіонера до ПФУ.
Важливо!
Як отримати КЕП
Створити КЕП можна через «Дію» або Приват24. Другий варіант простіше.
Щоб створити КЕП через Приват24, достатньо мати статус клієнта Приватбанку і зареєструватися в системі Приват24.
Після цього треба зробити кілька кроків:
Авторизуватися в особистому кабінеті Приват24 (privat24.ua). У меню «Всі послуги» виберіть вкладку «Бізнес». Вибрати опцію «Електронний підпис фізичної особи». Заповнити інформацію у формі заявки для отримання сертифіката. Перевірити правильність заповненої інформації та натиснути «Дані вірні». Придумати та ввести пароль для файлу, який буде сховищем ключів, натиснути «Далі». Ввести пароль, який ви отримаєте у СМС або у мобільному додатку Privat24. Поставити позначку про те, що ви погоджуєтесь з умовами та правилами, натиснути «Далі». Готово, КЕП створено. Сертифікат формується автоматично.
Джерело