
Фото: ФБ «Укрзалізниця»
З 1 листопада соцмережі захлинаються в обговореннях нового пакету «зимової підтримки» для українців. А точніше, тієї частини, що стосується «транспортної» ініціативи: кожен українець зможе проїхати три тисячі км «Укрзалізницею» безкоштовно. Можна припустити, що на такий резонанс не очікували ані уряд, ані президент. За чий кошт цей черговий «банкет», чи врятує це «Укрзалізницю» і чому суспільство вибухнуло таким негативом – ці та інші питання та відповіді на них – в матеріалі Коротко про.
1. Про що йдеться?
1 листопада президент Володимир Зеленський анонсував програму, за якою українці зможуть безкоштовно скористатись поїздками «Укрзалізницею» у межах 3000 кілометрів.
«Я доручив пропрацювати спеціальну програму транспортної підтримки для всіх українців, і є вже пропозиції від «Укрзалізниці» – УЗ-3000. Три тисячі кілометрів, щоб кожен зміг безкоштовно в межах України обрати залізничні маршрути: Львів – Київ, Київ – Дніпро, будь-які інші. Три тисячі кілометрів безкоштовно. Програма зараз пропрацьовується, і оскільки наша держава підтримує сферу пасажирських перевезень, компанія має дати відчутну відповідь людям – кошти, які використовуються, реально служать суспільству», — заявив президент.
Використати преміальні кілометри – це, звісно, право, а не обов’язок. Кому не підійдуть дати або напрямки, той не поїде. Тим більше, що ці «безкоштовні кілометри» доступні лише в непікові періоди – тобто, коли поїзди й так ідуть напівпорожні. Але теоретично кожен українець зможе проїхати безкоштовно до 3000 км — це умовно трохи більша відстань, як від Запоріжжя до Ужгорода і назад.
2. Звідки візьмуть гроші?
— Звісно, гроші візьмуть з бюджету, — каже аналітик Данило Монін. – За планами, у України залишиться чимало грошей до кінця року у зв’язку з надмірним фінансуванням цього року.
За словами аналітика Олексія Куща, це такий спосіб покращити фінансове становище без цільової капіталізації.
— Це бюджетні дотації – кілька мільярдів гривень на рік, — зазначив Кущ у коментарі Коротко про.
3. Чому обрали саме такий вид підтримки?
Прихильники ідеї пояснюють: «Укрзалізниця» критично потребує допомоги. Ворог продовжує атакувати залізничні вузли та шляхи, нищити вагони і вокзали, а УЗ залишається головною кровоносною системою країни, яка воює. Очевидних шляхів виходу з ситуації два: зростання тарифів або фінансова підтримка.
Не потрібно мати надздібності, щоб спрогнозувати: зростання тарифів українцям сподобалося б ще менше. Тому було вирішено надати підтримку і паралельно дати українцям можливість більше подорожувати у позапіковий період. Йдеться саме про той час, коли вагони курсують напівпорожніми.
Заступник голови наглядової ради «Укрзалізниці» Сергій Лещенко, напевно, вже всі пальці стер, пояснюючи, яка слушна ідея прийшла в голови уряду.
«Програма не діятиме всі 365 днів та на всі 100+ потягів далекого сполучення, а діятиме тоді й там, де буде ресурс вільних місць, — пише Лещенко. — Гроші бюджету для підтримки УЗ потрібні в будь-якому разі. Тому вибір невеликий. Або повний колапс УЗ, зупинка пасажирських перевезень, закриття вокзалів, утилізація вагонів на металобрухт, звільнення сотень тисяч робітників. Або компенсувати збитки пасажирських перевезень, і платники податків отримують як подяку від УЗ маленький бонус. Є ще третій варіант — підняти вартість квитків втричі та досягнути рівня собівартості».
4. Які мінуси?
Сперечатися важко: кошти бюджету — це кошти платників податків, тобто наші спільні гроші. І якщо вже без фінансової підтримки «Укрзалізниці» не обійтися, вкрай важливо, щоб якомога більше людей отримали додаткові переваги.
Та й з економічної точки зору рішення виглядає цілком раціонально, до того ж вирішує декілька проблем – від заповнення сезонних «порожніх кілометрів» до підвищення мобільності частини громадян, для яких подорожі залізницею стали дорогим задоволенням.
Тоді звідки ж така хвиля негативу?
Експерти кажуть, що, насамперед, йдеться про поганий піар. Якщо головна мета – підтримка УЗ, потрібно було так і казати, а не загортати рішення в обгортку «зимової підтримки» та надтурботу.
По факту вийшло так, що хотіли допомогти УЗ, а зробили антирекламу владі. У той час, коли люди втратили домівки і взагалі не знають, де будуть зимувати, їм пропонують у якості «зимової підтримки» проїхати кудись 3000 км. У певних ситуаціях виглядає як знущання.
— Ініціатива, щонайменше, дивна, — підсумував економіст Владислав Банков. – Особливо на тлі дефіциту бюджету, нинішнього стану «Укрзалізниці», останніх ударів по залізничній інфраструктурі та рухомому складу.
5. Які наслідки?
На думку Данили Моніна, наслідки оцінювати поки що складно.
— «Укрзалізниця» дійсно має серйозні проблеми, і нова ідея навряд чи допоможе: очевидно, що черговий популізм населенню явно не сподобався, — зауважив експерт.
Це ініціатива з невизначеним бюджетом та гарантованими збитками і без того збиткової компанії, додав Владислав Банков.
— І це не кажучи про поточні проблеми з квитками, які майже неможливо купити, — каже експерт. — З практичної точки зору, може вийти ситуація, коли люди, яким потрібно обов’язково їхати, будуть змушені використовувати автотранспорт, через те що хтось хоче просто встигнути «викатати» безкоштовні кілометри.
Про те, що все йде не тим шляхом, каже і Олексій Кущ.
— За низкою напрямків, наприклад, якщо люди їдуть зі сходу, потрібно робити безкоштовне переміщення — як евакуація, — зазначив експерт у коментарі Коротко про. – А якщо йдеться про популярний напрямок, наприклад, «Київ – Одеса» чи «Київ – Львів», можна навіть підвищувати плату. Фінансове становище УЗ дійсно вкрай важке, але такі ідеї його лише погіршують.
