Мізрах Ігор – про деякі тонкощі електронного декларування

Интервью

23 березня 2017 року Верховна Рада прийняла в другому читанні законопроект № 6172.

Під прикриттям високої мети і гарних намірів закон був прийнятий із порушенням регламенту: в кінцевій редакції закону виявились зміни, яких не було в тексті, що розглядався у першому читанні.

Первісним текстом передбачалось виключення з кола суб’єктів, на яких поширюється цей закон, окремих категорій військовослужбовців. І така ідея, хоча і вимагала уточнень, була справедливою, адже частина військовослужбовців зараз знаходиться в зоні проведення АТО і фізично не має змоги зібрати необхідні відомості і подати декларації.

Проте в тексті проекту до другого читання з’явилися зміни в ряді інших статей цього закону та інших законів, якими було розширено коло суб’єктів декларування.

Зокрема, згідно з прийнятим законом, електронні декларації в майбутньому мають подавати:

– особи, що входять до складу наглядової ради державного банку, державного підприємства або державної організації, що має на меті отримання прибутку;

– представники громадських об’єднань, наукових установ, навчальних закладів, експертів відповідної кваліфікації, які входять до складу конкурсних комісій, громадських рад, рад громадського контролю, які створені при державних органах, і беруть участь у підготовленні рішень з кадрових питань, підготовці, моніторингу, оцінюванні виконання антикорупційних програм.

Вищевказані особи дійсно знаходяться під загрозою корупційних ризиків і повинні декларувати свої доходи і наявне майно, оскільки в результаті своєї діяльності в відповідних конкурсних комісіях, громадських радах і т.д. впливають на кадрові призначення і рішення органів влади. Діяльність таких осіб часто впливає на формування загальнодержавної політики в окремих сферах, а отже і на долю країни в цілому.

І перед тим, як дати певним особам право відбирати на конкурсах кандидатів на певні посади, слід переконатися в їх «чистоті», в тому числі і фінансовій.

Відтепер подавати електронні декларації будуть також кандидати в народні депутати України і кандидати на пост президента України, кандидати в депутати місцевих рад і на посади сільських, селищних, міських голів і старост.

Крім чиновників, в числі суб’єктів декларування виявилися і фізичні особи, які:

– отримують кошти, майно в рамках реалізації в Україні програм (проектів) технічної або іншої, в тому числі безповоротної, допомоги в сфері запобігання, протидії корупції (як безпосередньо, так і через третіх осіб або будь-яким іншим способом, передбаченим відповідною програмою (проектом) ;

– систематично, протягом року, виконують роботи, надають послуги щодо імплементації стандартів в сфері антикорупційної політики, моніторингу антикорупційної політики в Україні, підготовки пропозицій з питань формування, реалізації такої політики – якщо фінансування (оплата) таких робіт, послуг здійснюється безпосередньо або через третіх осіб за рахунок технічної або іншої, в тому числі безповоротної, допомоги в сфері запобігання, протидії корупції.

Не оминула обов’язок подавати електронні декларації і керівників громадських об’єднань, інших підприємницьких товариств, які здійснюють діяльність, пов’язану із запобіганням, протидією корупції, імплементацією стандартів в сфері антикорупційної політики, моніторингом антикорупційної політики в Україні, підготовкою пропозицій з питань формування, реалізації такої політики.

Найбільш необгрунтованою є пропозиція про включення в число декларантів осіб, які залучаються до здійснення заходів, пов’язаних із запобіганням, протидією корупції. Відтепер кожен бажаючий піти на антикорупційний захід задумається: чи варто це робити, оскільки, в результаті внесених змін, буде змушений подавати електронну декларацію. І взагалі виникає питання: кого законодавці мали на увазі? Увійдуть в коло цих осіб ті, у кого організатори круглих столів на антикорупційну тематику орендують приміщення або замовляють друк буклетів для учасників, або обслуговування на фуршеті?

Проаналізуйте судовйи акт: неподання службовою особою декларації на офіційному веб-сайті Нацагентства з питань запобігання корупції є адміністративним правопорушення, передбаченим ч.1 ст. 172-6 КУпАП (Шевченківський райсуд м. Києва, справа № 761/44523/16-п від 02.03.17)

Є хоч один позитивний момент: депутати відмовилися від ідеї зобов’язати декларувати доходи засновників і редакторів ЗМІ.

Спосіб, в який приймаються такі зміни в законодавство, абсолютно неправильний. Депутати в залі навіть не мали змогу належним чином ознайомитися з порівняльною таблицею до другого читання, оскільки її примірників банально не вистачило на всіх депутатів.

У підсумку, в текст закону увійшли норми, що суперечать одна одній. Так, зі стенограми пленарного засідання вбачається, що отримала підтримку депутатів пропозиція щодо продовження до 1 травня 2017 строку подання щорічної декларації для осіб, які відповідно до цього Закону подають таку декларацію вперше.

Неможливо подати е-декларацію? Потрібно робити скріншоти «лежачого» Реєстру, щоб потім гарантовано уникнути штрафу.

За кілька тижнів до закінчення терміну подачі електронних декларацій сайт Єдиного реєстру декларацій осіб, що займають відповідальні посади, частіше «лежав», ніж працював.

Хоча після торішнього серпнево-вересневого ажіотажу з декларуванням, бездоганна робота сайту вже повинна бути налагодженою.У будь-якому випадку, керівники Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗКА)били себе в груди, що здійснили всі необхідні технічні удосконалення. А як виявилось — ні.

Клькість декларантів збільшилась у декілька різів — і дива не сталось. До заповнення 700.000 е-декларацій система виявилася не підготовленою.

Той, хто відклав відправку декларацій на останні два-три тижні, пройшов усі сім кіл пекла. І очевидно, що багатьом не вдалось вчасно внести дані до Реєстру. Тому юристи радили до останнього не залишати спроб і фіксувати відмову сайту за допомогою скріншотів. Робити це кілька разів на день – щогодини, і особливо,за останню добу.

НАЗКА стверджувала, що на початку цього року було здійснено дооснащення апаратної бази реєстру електронних декларацій чиновників. Зокрема, було збільшено обсяг оперативної пам’яті і розширено обсяг дискового простору серверного обладнання, встановлене додаткове мережеве обладнання та проведено реконфігурацію обладнання. Планувалося, що це дозволить збільшити кількість одночасних сесій користувачів з 6-7 тисяч до 50-70 тис., і також збільшить кількість документів, оброблюваних в системі, до 2.500.000 в рік – «без будь-якої загрози для роботи Єдиного державного реєстру декларацій» .

Але як бачимо, проблеми залишилися. Електронне декларування стало справжнім випробуванням для багатьох людей. Зайти в систему неможливо без проблем, а якщо і вдається заповнити декларацію, то тільки вночі або під ранок. Взагалі, користувачі справедливо запитують: сайт був створений для постійних регламентних робіт або для заповнення декларацій?

Рекомендації щодо заповнення декларації:

1. Якщо при заповненні електронної декларації у вас виникли проблеми з відображенням розділів 3, 6, 11 декларації або некоректно відображається інша інформація, перевірте, яким інтернет-браузером ви користуєтеся. Така проблема може виникати при користуванні браузерами Mozilla Firefox, Yandex та інші. Для коректного відображення інформації рекомендується при заповненні електронної декларації користуватись інтернет-браузером Google Chrome останньої версії.

2. У випадку виникнення проблем з електронним цифровим підписом при реєстрації, спочатку перевірте його за допомогою online-сервісу накладання електронного цифрового підпису на електронних документах. Якщо спроба накладання електронного цифрового підпису виявилася невдалою, зверніться до акредитованого центру сертифікації ключів, який видав ключ.

3. Якщо при вході в систему електронного декларування видається повідомлення: «Ви не підтвердили e-mail», перевірте поштову скриньку, вказану при реєстрації. Можливо лист-підтвердження потрапив до папки «Спам». Якщо лист не прийшов на поштову скриньку, можливо при реєстрації було вказано хибну адресу електронної пошти, або в імені використовувалися символи «-» «_» Також не рекомендується використовувати поштові скриньки розташовані в зоні RU (наприклад, хххххх@mail.ru). В цьому випадку зареєструйте новий ящик. А потім зателефонуйте за номером 044 – 200-06-94 або напишіть листа на електронну пошту:support@nazk.gov.ua із зазначенням П.І.Б., адреси електронної пошти, зазначеної при реєстрації, і нової адреси. На нього буде повторно вислано лист-підтвердження реєстрації.

4. Якщо ви вже зареєстровані в системі електронного декларування, але змінили електронний ключ, необхідно зайти на сторінку входу в систему і скористатися посиланням: «Я втратив / змінив свій приватний ключ». Відеоінструкцію по входу в систему з новим ключем можна подивитися на сайті.

Для осіб, які вперше в цьому році будуть подавати електронні декларації, термін продовжено до 1 травня 2017 року.

Відповідна правка була прийнята парламентом під час голосування в другому читанні законопроекту «Про внесення зміни до статті 3 Закону України «Про запобігання корупції».

Парламент прийняв внесення змін до закону «Про запобігання корупції», де була врахована поправка – продовжити до 1 травня 2017 термін подачі щорічної декларації для осіб, які подають таку декларацію вперше. Це зазначено в перехідних положеннях закону.

Це необхідно було зробити, в першу чергу, тому, що декларанти не встигають зібрати всі необхідні відомості для заповнення декларації у встановлений законодавством термін до 1 квітня. Йдеться про 700-800 тисяч службових і посадових осіб, які працюють в органах влади та місцевого самоврядування, в державних та комунальних закладах, установах і організаціях.

Час, який передбачили в змінах до закону, дозволить їм зібрати повний пакет документів для коректного заповнення декларації, щоб у контролюючих органів потім не виникали запитання. Крім того, пролонгація на місяць кінцевого терміну подачі декларації дозволить розвантажити систему НАЗКА, яка ледве впоралася з першою хвилею декларацій 100 тис. посадових осіб.

Нагадаю, що з 1 січня відзвітувати про свої фінанси повинні були керівники управлінь освіти обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій; керівники навчальних закладів державної і комунальної форми власності, а також заступники керівників навчальних закладів державної і комунальної форми власності, які наділені посадовими повноваженнями здійснювати організаційно-розпорядчі або адміністративно-господарські функції на постійній основі.

23 березня, Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення зміни до статті 3 Закону України» «Про запобігання корупції»», внесений президентом Петром Порошенко 14 березня і прийнятий за основу 14 березня з скороченням терміну підготовки до другого читання. За документ проголосували 268 депутатів. Він був затверджений з поправками, внесеними, в тому числі, з голосу. Були враховані поправки нардепа Тетяни Чорновіл. Зокрема нею пропонувалося зобов’язати до е-декларування громадські організації, які здійснюють антикорупційну діяльність, а також всіх контрагентів установ і організацій, які отримують кошти з програм міжнародної технічної допомоги, спрямованих на протидію корупції.

У той же час Чорновіл Тетяна відкликала внесену раніше норму про вимогу декларування доходів редакторів та засновників ЗМІ.

Зауважу, що депутати Волинської облради прийняли звернення до Кабміну, Верховної Ради України, НАЗКА з проханням дозволити відкласти електронне декларування для сільських депутатів на рік.
support@nazk.gov.ua

Добавить комментарий